Híreink
   Tételek # 
Olvasás hete (felső tagozat)

 

Arany János születésének 200. évfordulóján, a 2017-es emlékévben számos intézmény szervezett programokat, igyekezett méltóképpen megünnepelni nagy költőnket.

Mi az olvasás hetéhez kapcsoltuk a megemlékezést úgy, hogy a vetélkedők anyagát Arany János életéből és műveiből állítottuk össze.

A kisebbeknek az életrajz mellett a Benedek Elek által átdolgozott Toldiból jelöltünk ki olvasmányokat, a nagyobbaknak az életrajz, Arany és Petőfi episztolái valamint a Toldi, a Családi kör és A walesi bárdok c. művek alapján kellett felkészülniük a megmérettetésre.

Előzetes feladatként rajzot kellett készíteni a bajvívásra fölkészült vagy a Budára vezető utat mutató Toldi Miklósról.

Az osztályközösségek lelkesen dolgozták fel a számukra kijelölt anyagot, s jelölték ki azt a 4 főt, aki a könyvtári vetélkedőn az osztályt képviseli.

2017. dec. 11-én az 5-6-osok, 12-én a 7-8. osztályosok vetélkedőjére került sor.

Gondolkodtató, kreativitást igénylő, de a testi erőt is mérő, játékos feladatok váltották egymást a jó hangulatú délutánokon.

Mini kiállítás színesítette a programot, mely a könyvtári állományunk Arany műveit és az Aranyról szóló könyveit mutatta be, illetve a Toldi Miklósról készített rajzokat.

Képek itt érhetők el:

https://goo.gl/oF22ho

Az osztályok helyezési sorrendje:

1. Helyezettek
    2. Helyezettek 3. Helyezettek

5.c

Farkas Boglárka

Gulyás Vivien

Lengyel Petra

Tomisa Sára 

(57 pont)

5.a

Derdák Nikoletta

Gyurka Barbara

Lángi Nóra

Oláh Nóra

(47 pont)

5.b

Bedő Korina

Spilák Vivien

Staub Rebeka

Vajai Romina          

(35 pont)

6.c

Dózsa Kincső

Erdődi Réka

Horváth Lilla

Gerencsér Laura         

(58 pont)

6.a

Baranyai Áron

Pandur Jázmin

Péter Lolita

Pintér Boglárka        

(42 pont)

6.b

Borsodi-Bozsó Dorottya

Garas Szimonetta

Hervai Mirella

Orsós Sándor            

(41 pont)

7.c

Borosán Dorottya

Kocsis Dominik

Mali Gergő

Térdig Viktória           

(73 pont)

7.a

Dongó Laura

Fábos Réka

Gájer Klaudia

Kósi Réka                

(70 pont)

7.b

Berecz Boglárka

Bódis Zsanna Mira

Matuzán Bettina

Palkó Kincső             

(63 pont)

8.b

Nikula Bettina

Sárvári Panna

Tóth Hanna Kata

Török Fanni                

(60 pont)

8.a

Besenczki Titanilla

Kovács Alexandra

Matyi Karina

Takács Gábor Bence    

(54 pont)

8.c

Győri Martin

Suba Rebeka

Szabó Szofi

Vass Dorina              

(49 pont)

Olvasás Hete (alsó tagozat)

2017. jan. 11-13. között rendeztük az iskolai hagyományaink sorába tartozó olvasás heti vetélkedőket az alsó tagozatos osztályok számára. A tanulók kérésére a tavalyi kincskereső játékhoz hasonló feladatokat kellett megoldani.
Minden osztály 3 főből álló csapatot indított a kincs keresésére.
A feladatok megoldásához könyvtári tájékozottságra, olvasottságra, logikus gondolkodásra volt szükség.
A csapatok közül azok voltak a legeredményesebbek, amelyek a legrövidebb idő alatt oldották meg a kincskereső feladatokat. 
Az izgalmas, jó hangulatú játék nyertesei a mellékelt táblázatban:

ÉVFOLYAM

1.HELYEZETTEK

2.HELYEZETTEK

3.HELYEZETTEK

2.

2.b

Huszár Lilien
Mihálovics Hanna
Magyar Zsombor
(10:12 perc)

2.c

Markhard Luca
Nyári Glória Fanni
Tóth Csanád Örs
(13:20 perc)

2.a

Cser Bence
Nemes Viktor
Vipler Kornélia
(16:56 perc)

3.

3.c

Bohár Bálint
Bohár Marcell
Fehér Barbara
(9 perc)

3.b

Bogdán Melissza
Hollósi Laura
Laki Kornélia
(11:28 perc)

3.a

Dunkler Bianka
Kuti Katrin
Szatmári Zsombor
(13:57 perc)

4.

4.b

Bedő Korina
Horváth Erna
Spilák Vivien
(6:30 perc)

4.c

Fehér Melissza
Lengyel Petra
Tomisa Sára
(6:40 perc)

4.a

Kis Regina
Lángi Nóra
Oláh Nóra
(8:52 perc)

Olvasás Hete (felső tagozat)

2016. dec. 14-16. között rendeztük az iskolai hagyományaink sorába tartozó olvasás heti vetélkedőket. A tanulók kérésére a tavalyi kincskereső játékhoz hasonló feladatokat kellett megoldani.

Minden osztály 3 fős csapatot indított a kincs keresésére.

A feladatok megoldásához könyvtári tájékozottságra, olvasottságra, logikus gondolkodásra volt szükség.

A csapatok közül azok voltak a legeredményesebbek, amelyek a legrövidebb idő alatt oldották meg a kincskereső feladatokat.

Az izgalmas, jó hangulatú játék nyertesei a mellékelt táblázatban:

ÉVFOLYAM

1. HELYEZETTEK

2. HELYEZETTEK 3. HELYEZETTEK

5.

5.a

Baranyai Áron

Pandur Jázmin

Pintér Boglárka       (14:06)

5.c

Erdődi Réka

Horváth Lilla

Zsebők Dávid          (16:25)

5.b

Garas Szimonetta

Hervai Mirella

Borsodi-B. Dorottya (25:31)

6.

6.a.

Csonka Anita

Fábos Réka

Mándli Veronika     (14:40)

6.b

Bódis Zsanna

Matuzán Bettina

Trubek Dániel          (17:25)

6.c

Borosán Dorottya

Molnár Lili

Térdig Viktória   (17:48)

7.

7.b

Nikula Bettina

Sárvári Panna

Tóth Hanna              (15:13)

7.a

Ladovics Dániel

Spilák Dominik

Takács G. Bence      (15:42)

7.c

Jobbágy Soma

Suba Rebeka

Vass Dorina         (19:00)

8.

8.c

Bartha Attila

Bera Fanni

Kócza Pálma             (9:30)

8.a

Kocsis Gábor

Suchmann Dániel

Varga Bence            (10:00)

8.b

Baranyai Gréta

Megyeri Ádám

Péter Fanni          (11:00)

Képek az alábbi linken:

https://goo.gl/photos/ACcyWmng74rLDwib7

Iskolai könyvtári világnap

Iskolai könyvtárak nemzetközi hónapja

2016

Az Iskolai Könyvtárosok Nemzetközi Szervezete októberben az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapja keretében szeretné felhívni a figyelmet az iskolai könyvtárak fontosságára, lehetőségeire, problémáira.

Minden évben egy szlogenben emeli ki az iskolai könyvtárak egy fontos jellemzőjét. 2016-ban világszerte a következő felhívást tette közzé:

Fejtsd meg a világod! Learn to Decode Your World

Mi úgy próbáltuk felhívni a könyvtárra a figyelmet, hogy készítettünk egy filmfelvételt, egy riportmontázst, melyben ki-ki elmondhatta a véleményét arról, hogy az iskolai könyvtár miként támogatja önmagunk, környezetünk megismerését, megértését.

A film, melyet a 8. b-sek „filmforgató csoportja” készített, megtekinthető az alábbi linken:

https://www.youtube.com/watch?v=D5nKFybNPt8

 

OLVASÁS HETE
OLVASÁS HETE
A Noszlopy iskolában december 10-13. között rendezzük a hagyományos olvasás heti
vetélkedőket. Az idén is kijelöltünk minden évfolyam számára elolvasásra egy irodalmi
művet. A megadott irodalmi művek: mesék, meseregények, regények mindegyike az adott
korosztálynak való, szerethető s egyben színvonalas, magyar szerző műve:
2.o.– Balázs Béla: A hét királyfi
3.o.– Janikovszky Éva: Cvikedli
4.o.– Lázár Ervin: Szegény Dzsoni és Árnika
5.o.– Darvasi László: Trapiti
6.o.– Fekete István: A koppányi aga testamentuma
7.o.– Fekete István: Hajnal Badányban
8.o.– Janikovszky Éva: Szalmaláng
A feldolgozott művek által szeretnénk megszerettetni, élményszerűvé tenni az olvasást. A
vetélkedőkön pedig törekszünk játékos feladatokkal jó hangulatot teremteni. Az osztályokat
képviselő 3 fős csapatok valamennyi tagja emlékezetes délutánt tölt el a könyvtárban.
OLVASÁS HETE

A Noszlopy iskolában december 10-13. között rendezzük a hagyományos olvasás hetivetélkedőket. Az idén is kijelöltünk minden évfolyam számára elolvasásra egy irodalmiművet. A megadott irodalmi művek: mesék, meseregények, regények mindegyike az adottkorosztálynak való, szerethető s egyben színvonalas, magyar szerző műve:

2.o.– Balázs Béla: A hét királyfi
3.o.– Janikovszky Éva: Cvikedli
4.o.– Lázár Ervin: Szegény Dzsoni és Árnika
5.o.– Darvasi László: Trapiti
6.o.– Fekete István: A koppányi aga testamentuma
7.o.– Fekete István: Hajnal Badányban
8.o.– Janikovszky Éva: Szalmaláng

A feldolgozott művek által szeretnénk megszerettetni, élményszerűvé tenni az olvasást.
A vetélkedőkön pedig törekszünk játékos feladatokkal jó hangulatot teremteni.
Az osztályokatképviselő 3 fős csapatok valamennyi tagja emlékezetes délutánt tölt el a könyvtárban.
Képek: hamarosan...

A MAGYAR NYELV NAPJA

A MAGYAR NYELV NAPJA – NOVEMBER 13.

 

Az országgyűlés 1790-től 1844-ig lépésről lépésre elérte, hogy a magyar legyen a hivatalos élet és a politika nyelve. Az 1844. évi II. törvénycikk a magyart államnyelvvé nyilvánította. Ennek értemében az országgyűlés kizárólagos nyelve a magyar lett. A törvényeket ezt követően kizárólag magyar nyelven hozták. Az ország határain belül ez lett az oktatás nyelve is. 

A döntés november 13-án született, ezért lett ez a nap a magyar nyelv napja.

Az 1844. évi törvények első oldala

* * * * * * * * * * * *

láng, gyöngy, anya, ősz, szűz, kard, csók, vér, szív, sír

Kosztolányi Dezső 1933-ban ezeket tartotta a magyar nyelv tíz legszebb szavának.

* * * * * * * * * * * *

A Balassi Intézet 2009-ben, Kazinczy Ferenc születésének kétszázötven éves évfordulója és a Magyar Nyelv Éve alkalmából újra feltette a kérdést: melyek azok a szavak, amelyeket a magyar ember az utókor számára meg szeretne őrizni, illetve amelyektől meg kellene szabadítani nyelvünket.

170 ezer szavazat érkezett.

A legtöbbet (9100) az édesanya kapta, második helyen (4100) a lenolaj, harmadik helyen (3500) az édesem végzett. Utánuk sorrendben a fricska, a cipőfűző, a szerelem, a pillangó, a guriga, a szeretlek és az alkony került be a legszebbnek ítélt tíz magyar szó közé.

A szóhulladéknak ítélt tíz kifejezés közül a többség a celebtől tisztítaná meg a magyar nyelvet, majd – sorrendben – az izé, a projekt, a deviszont, a lúzer, a beinvesztál, az igazándiból, a tevőlegesen, a szapul és a ténykérdés kerülne a képzelt kukába a szavazók szerint.

* * * * * * * * * * * *

SZAVAZZATOK TI IS!

Szerintetek, melyek a legszebb szavaink, illetve melyek a legrondábbak?

Állítsatok össze osztályfőnöki órán egy-egy tízes listát, majd küldjétek le a könyvtárba.

Az összesítést a könyvtár honlapján olvashatjátok majd.

Eredmények

Eredmények

A népmese napján kiírt pályázat, egy megkezdett mese befejezése volt.

A legeredményesebb tanulók:

1.helyezett: Szabó Rebeka 6.b
2.helyezett: Kuti Daniella 5.a
3.helyezett: Tombor Zsófia 6.b
4.helyezett: Kollár Valentina 5.a

 

 

 

A tanulók könyvjutalomban részesültek.

A meséket elolvashatjátok a könyvtárban. Ha kíváncsiak vagytok az eredeti mese befejezésére, keressétek Bársony János: Cigány mesék című meséket és más történeteket tartalmazó kötetét.

Falfestmény az iskolai könyvtárban

 

Falfestmény az iskolai könyvtárban 

Az iskola festészet tanszakának alapfok 6. osztályosai falfestményt készítettek az iskolai könyvtárban. Az idén végzős diákok megtervezték, s több délutánt töltöttek a mesefigurák elkészítésével. Hangulatosabbá, színesebbé varázsolták a kölcsönző helyiséget.

Munkájukért köszönetet érdemelnek: Berta Noémi, Bánfarkas Laura, Horváth Szabó Dorina, Darabos Kíra, Zsobrák Viktor, Vörös Iván.

1. Feladvány
FELADVÁNY

JÁTSSZ ÉS NYERJ!

A „FELADVÁNYOK” menüpont alatt megtalálható a 2012/13-as tanév első feladványa,
mely a népmese napjával kapcsolatos. A megoldást e-mailben kell elküldeni. Kéthetente
jelennek meg majd az újabb feladványok. Akik a tanév során rendszeresen beküldik a
helyes megoldásokat, év végén értékes könyvjutalomban részesülnek. A játékba bármikor
bekapcsolódhatsz, a korábbi feladatok megoldásával, beküldésével esélyes lehetsz a
könyvjutalomra.Cool
Előadás
ISKOLÁNK VENDÉGE LESZ FEBRUÁR 28-ÁN

 

HERMANN RÓBERT

történész, publicista, író

 

Kutatási területe az 1848-1849-es forradalom és szabadságharc, a megtorlás, az emigráció, Görgei Artúr és Szemere Bertalan életpályája. Számos könyvet írt e témákban.
1987-től a Hadtörténeti Intézet és Múzeumban dolgozik. Folyamatosan kutat és publikál, a tudományos közélet aktív résztvevője, emellett a tudományos ismeretterjesztés egyik legkiválóbb hazai képviselője.
Szereplései azt bizonyítják, hogy szakszerűség és népszerűség, tudományos pontosság és közérthetőség egyáltalán nem zárják ki egymást.
Több kötete megtalálható a könyvtárunkban, ajánlom figyelmetekbe.

                                                                                                          

Mihaszna mese

PÁLYÁZAT

 

Az alábbiakban egy cigány népmesének az elejét olvashatod. A feladat:

Írd tovább a megkezdett történetet, fejezd be a mesét fantáziád segítségével.

 

A mesék leadási határideje: 2012.okt.5.

 

Mihaszna mese

 

Volt egyszer, hol nem volt, volt egy roma kisfiú, Zoga. Az utcájukban laktak Laciék, akik magyarok voltak. A két kisfiú egykorú lehetett. Zoga és Laci barátkoztak. Együtt jártak a folyóra halat fogni, fürödni, sárból pukkantót gyúrni. Este, amikor elfáradtak, tüzet raktak, még szalonnát is sütöttek. Ha jóllaktak, muzsikáltak, énekelgettek az árokparton. Egyszer egy este arra ment Laci nagybátyja, aki nagygazda volt a faluban. Hazavitte a szüleihez a fiút, és csúnyán megdorgálta. A szüleinek pedig azt mondta:

–Ilyen mihaszna cigányokkal nem barátkozhat az én kisöcsém.

Laci reggel sírva szaladt át Zogáékhoz, ahol csak Vorzsa mámit találta otthon. Laci neki mondta el a bánatát, és tőle kérdezte meg:

–Mit jelent az, hogy mihaszna cigányok?

–Ne is törődj vele Laci, inkább figyelj ide! – mondta Vorzsa mámi. – Most kimegyünk a folyóhoz, és faragok neked egy nádsípot. Olyat, mint amilyet a múlt héten is fújtatok Zogával, de ez varázssíp lesz. A hangjából, aki fújja és aki hallja, megtudhatja, hogy mi haszna a cigánynak.

Itt folytasd….

Népmese napja

NÉPMESE  NAPJA

 

Népmeséinket szeptember végén, Benedek Elek születése napján ünnepeljük. Nemcsak a kisgyerekek, hanem a nagyobbak, a még nagyobbak, sőt még a felnőttek is szívesen olvasnak vagy hallgatnak meséket. A meséknek kortól függetlenül helye van az életünkben.

 

A mesemondó és hallgatósága között szoros, alkotó kapcsolat teremtődik, ebben éled újjá a mesebeszéd.

Régen, amikor a mesemondó ellenőrizni akarta a hallgatóságát, hogy ébren vannak-e még, figyelemmel követik-e a mesemondását, azt mondta: „Csont!”. Aki még ébren volt, jelezte, hogy figyel, a „Hús!” vagy „Cserép!” felelettel. Ha jött válasz, tovább mondta a mesét, ha már senki sem felelt, abbahagyta a mesemondást.

 

Jó lenne, ha napjainkban is lennének olyan közösségek, amelyekben megélhetnénk a mesemondás-mesehallgatás élményét.

A népmese napja arra irányítja rá a figyelmet, hogy tartsuk életben ezt a közösségi élményt, vegyük elő a tarisznyából, s tápláljuk vele közös életünket.

Feladvány

FELADVÁNY

 

JÁTSSZ ÉS NYERJ!

 

A „FELADVÁNYOK” menüpont alatt megtalálható az első feladvány, mely a népmese napjával kapcsolatos. A megoldást e-mailben kell elküldeni. Kéthetente jelennek meg majd az újabb feladványok. Akik a tanév során rendszeresen beküldik a helyes megoldásokat, év végén értékes könyvjutalomban részesülnek. A játékba bármikor bekapcsolódhatsz, a korábbi feladatok megoldásával, beküldésével esélyes lehetsz a könyvjutalomra.

ÚJ FOLYÓIRAT KÖNYVTÁRUNKBAN

 

           

 

NATIONAL GEOGRAPHIC KIDS

A folyóirat a National Geographic által képviselt értékeket szeretné eljuttatni a 8-14 éves gyerekekhez. Stílusában, megjelenésében és tematikájában igazodik a korosztály igényeihez és elvárásaihoz. Játékos, könnyed formában közöl érdekességeket, tényeket, mutatja be az állatvilág szépségeit, a természettudományok titkait. Lélegzetelállító fotókkal és különleges térképekkel illusztrálja a feldolgozott témákat.

Posztert, képességfejlesztő játékokat, rejtvényeket, pályázatokat tartalmaz.

Minden lapszámban található egy tanórai feldolgozásra ajánlott cikk, melyhez tanári segédletet mellékelnek.

Fedezzük fel együtt a világot a National Geographic Kids magazin segítségével!

Olvasás hete

OLVASÁS HETE

 

Iskolánkban elkezdődtek az Olvasás hetének vetélkedői. December 9-től-től december 16-áig évfolyamonként mérik össze tudásukat az osztályok 3 fős csapatai egy olvasási vetélkedőn.

 

Az idén Nógrádi Gábortól válogattunk és jelöltünk ki elolvasásra műveket:

 

Segítség, Ember! (2.o.)Hogyan neveljük…? (3.o.), Galambnagymama (4.o.), Pete Pite (5.o.),

Marci öröksége (6.o.), Édes Munyimunyi (7.o.), Hecseki és a kedves betörők (8.o.).

Célunk szerethető s egyben színvonalas irodalom közvetítésével az olvasás megszerettetése.

A vetélkedő játékosságával, a versengéssel jó hangulatú, kellemes időtöltést nyújtani a tanulóknak.

 

A fényképeket az alábbi linken lehet elérni.

Új feladvány
Új feladvány került fel.
Iskolai Könyvtári Világnap

ISKOLAI KÖNYVTÁRI VILÁGNAP

Minden év októberének negyedik hétfőjére meghirdetjük ezt a világnapot. Évente más-más szlogennel próbáljuk ráirányítani a figyelmet az iskolai könyvtárakra. Az idei:

 Az iskolai könyvtár

életre nevel! 

  

 School Libraries 

Empower Learners for Life 

Az iskolai könyvtár az életre nevel, mert

  • megtanít tájékozódni az információk tengerében
  • megmutatja, hogyan működnek a könyvtárak
  • támogatja az önálló tanulást
  • nem akar mindent készen a tanulók fejébe önteni
  • támogatja az egyéni munkát és az együttműködést is
  • irodalmi élményeket nyújt
  • a könyveken, egyéb forrásokon keresztül sok minden megtudható a világról és magunkról
  • a korszerű technikai eszközök használatán keresztül is segíti az információkeresés elsajátítását
A népmese napján

A népmese napján, melyet  Benedek Elek születésnapján ünneplünk, stúdiós előadást hallgathattunk meg. A 4.c osztályosok színes, hangulatos bevezetője után a színjáték tanszakos diákok adtak elő egy hangjátékot. A Tücsök című magyar népmese ötletes feldolgozását mutatták be rádiójáték formájában.

A reggeli megemlékezés, hangulatos indítást adott a napi munkához.

A nap további programjaként a 3. és 4. osztályosok népmesék felolvasásával örvendeztették meg az elsősöknek.

A Népmese Napja

A NÉPMESE  NAPJA

 „ A népmese az olvasás táltos lova”

Benedek Elek születésnapján, szeptember 30-án ünnepeljük a népmese napját. Az ünnep jelmondata:

„A népmese az olvasás táltos lova.” Az olvasás világában segítő, tanító táltosunkként repítenek a népmesék. A kisgyermekkorban hallott, majd egyre jobban megismert mesék a későbbi sikeres próbatételek zálogai.

TÁLTOS PARIPA

A táltos paripa különleges ló, varázserővel rendelkező csodálatos lény. Érti az emberi beszédet, sőt beszél is. A jövőbe lát, az eseményeket előre látja. Segíti a hőst, tanácsot ad neki. A táltos ló képes a levegőbe emelkedni, „csillagrúgó mén”, de a földalatti világba is villámgyorsan elviszi gazdáját, hihetetlenül gyors. Természetfeletti erejével megsegíti, magával ragadja gazdáját országokon át, senki utol nem érheti. Viszi hősét küzdeni a sárkányok ellen, segíti a párviadalokban.

Tudja alakját változtatni, és ritkábban újjáéledésre is képes.

Népmeséink „táltos paripája” ­ melyet a legkisebbik királyfi rendszerint sovány, gondozatlan, vén gebe formájában talál meg, de mihelyt parázzsal eteti meg, azonnal gyönyörűszép, szárnyas paripává változik ­ az emberi lélek mélyén rejtőző nemes tulajdonságok szimbóluma. Ezek a mélyen rejtőző tulajdonságok akkor kerülhetnek felszínre, ha „parázzsal”, tűzzel etetjük az emberi lelket.”

Új képek
Feltöltöttük a 2010/2011-es tanév olvasásfejlesztési programjairól készült képeket. Megtalálhatóak a képek menüpont alatt.Jó szórakozást!
 
<< Első < Előző 1 2 Következő > Utolsó >>
1. oldal / 2